DEVRİM DEV GENÇLİK
 
Devrimci Genç
DEVRİM DEV GENÇ  
  Ana Sayfa
  İLETİŞİM
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  GİRİŞ
  ÜYE OL
  RESİM GALERİSİ
  ANKET
  HABERLER
  TOP 10
  GAZETE
  LİNK LİSTESİ
  ERNESTO CHE GUEVARA
  AHMET KAYA
  DENİZ GEZMİŞ
  YUSUF ASLAN
AHMET KAYA

A H M E T K A Y A

Ahmet Kaya, beþ çocuklu bir ailenin sonuncu üyesi olarak 1957'de Malatya'da dünyaya gelir. Mensucat
iþçisi bir baba, çocuklarýný
yetiþtirmekle yükümlü bir anne ve diðer dört kardeþle birlikte geçen çocukluk
günleri... Babasý, kýt kanaat imkanlarla aldýðý
ve neredeyse onun boyu kadar olan bir baðlama ile eve geldiðinde, bunun dünyanýn en büyük mutluluðu
olduðunu düþünür. Biraz
büyüklerin öðretmenliði, biraz el yordamý ve biraz da içgüdüleri ve duygularýyla
baðlamasýna yavaþ yavaþ hakim olmaya baþladýðýnda
dokuz yaþýna gelmiþtir. 24 Temmuz Ýþçi Bayramý'nda onu sahneye çýkarýrlar
ve ilk kez hissettiði bu heyecaný, ömründen ömür
harcar gibi yaþar.

Yaz tatillerinde, bir plakçý dükkanýnda ve bir aile dostunun minibüsünde çalýþmaya
baþlar. Birlikte çalýþtýðý Baþar isimli
aðabey küçük bir sebeple tutuklanýnca onu çok seven Ahmet, küçük boyuna
uygun küçük baðlamasý ile ilk bestesini yapar: "Bir
Wolksvagen alacaðým, Adýný 'Baþar' koyacaðým" O yýllardaki ilk toplumsal
þekillenmesi; çalýþtýðý plakçý dükkanýna gelip Ruhi
Su'nun plaklarýný satýn alan, bol paçalý pantolonlar giyen uzun saçlý 68'li
gençlerden etkilenmesiyle baþlar.

Mensucat fabrikasýndan emekli olan babasý, daha iyi yaþam koþullarý ve büyüyen
umutlar adýna Ýstanbul'a göç etme kararý alýr.
Göç hazýrlýklarý tamamlanýr ve yolun sonunda Ýstanbul-Kocamustafapaþa'ya
taþýnýlýr. Büyük kentin uyandýrdýðý ilk izlenim 'korku'dur.


Ahmet Kaya, bir yandan ortaöðrenimini tamamlamaya çalýþýrken diðer yandan yetmiþli
yýllarýn yükselen bütün toplumsal ivmelerinin
farkýna varmaya ve taþralý olmanýn bütün farklýlýðýný,
bu yeni kültür ve yaþam biçimi içerisinde çok koyu bir biçimde hissetmeye
baþlar. Türküler, devrimci marþlar, Ruhi Su ve Zülfü Livaneli'den müzikal anlamda çok
etkilenir. Bulduðu bütün boþ zamanlarda
kendisiyle yarýþmaya ve deliler gibi baðlama çalýp þarkýlar söylemeye baþlar.
Ýlk besteler gün yüzüne çýkmaya baþlamýþtýr.
Bir gün, Boðaziçi Üniversitesi'nde bir panele gider. Konuk Ruhi Su'dur. Ustayý çok sevse
de ona yetmeyen birþeyler vardýr
ve bunu ifade etmeye çalýþýr. Ruhi Su'nun 'Mahsus Mahal' türküsünü kendince
yorumlarken usta, baðlamanýn sapýný tutar ve 'Böyle
baðlama çalýnmaz!' der. Oysa Ahmet Kaya asi kiþiliði ile farklý birþeyler yapmak
ve yeni bir soluk olma iddiasýndadýr. Nitekim
yýllar sonra afiþlerde, verdiði ilk resitalin adýný 'Baðlama Böyle De Çalýnýr'
biçiminde koyacaktýr.

Seksenli yýllarýn baþý, kiþisel yaþamý açýsýndan da talihsizliklerle
geçer. Evliliði bitmiþ, bebeði ondan ayrý büyümeye baþlamýþtýr.
Bestelerinin en olgun dönemleridir bu yýllar. Müzik dýþýnda kendini ifade edemeyen ve
baþka bir yaþam biçimine tutunamayan
Ahmet Kaya, 1985 yýlýna geldiðinde kararýný verir. Koltuðunun altýnda þarkýlarý,
Unkapaný'nýn yolunu tutar. Dinleyenlerin
hiçbir kategoriye koyamadýðý bu müziðe kimse yüz vermemiþ ve umutlar kýsa
bir süre için de olsa ertelenmiþtir. Sonraki günlerde
devþirilen arkadaþ yardýmlarý ve kendi kiþisel olanaklarý ile ilk albüm gün
ýþýðýna çýkar ve çýkar çýkmaz da toplatýlýr.
Kýsa
sürede bir üst mahkemeye yapýlan itiraz sonuç verir. Olay, gazeteler vasýtasýyla halka
duyurulur: 'Ahmet Kaya'nýn 'Aðlama
Bebeðim' adlý albümü Danýþtay kararýyla serbest!'

Bu arada Ahmet Kaya'nýn dinleyici profili de yavaþ yavaþ belirmeye baþlar. Üniversite öðrencileri,
dar gelirliler, 12 Eylül
darbesinden nasibini almýþ-çeþitli kesimlerden tutuklu yakýnlarý, Türkiye'de
demokrasiyi yeniden inþa etmeye kararlý kitle
örgütleri, sivil toplum kuruluþlarý.

Birkaç ay sonra ikinci albümü "Acýlara Tutunmak" piyasaya sürülür. Ahmet Kaya, uzun
yýllar boyunca edindiði toplumsal, siyasal
ve kültürel birikimini hýzla üretime dönüþtürmekte, peþpeþe albümler
çýkarmaktadýr. Üçüncü albümü 'Þafak Türküsü' toplumsal
bir yaraya denk düþmüþ, ülkenin gündemindeki idam cezalarý ve hapishanelerde bulunan
binlerce insanýn ve onlarýn ailelerinin
içinde bulunduðu durum þarkýlara dökülmüþtür. 'An Gelir' isimli dördüncü
albümünde ülkenin ünlü þairlerinin (Atilla Ýlhan,
Hasan Hüseyin, Ülkü Tamer) þiirlerini besteleyen Ahmet Kaya, yavaþ yavaþ yeni arayýþlar
içerisine girmiþ, besteciliði ile
ilgili kendisini epeyce geliþtirmiþtir. Ýlk üç albümde aranjör olarak kendi çabalarýnýn
yaný sýra Sezer Baðcan, Oðuz Abadan
gibi isimlerle çalýþan Ahmet Kaya, dördüncü albümde Osman Ýþmen ile çalýþmaya
baþlar ve bu beraberlik uzun yýllar boyu sürer.


Beþinci albüm piyasaya sürüldüðünde, ünlü þairlerin yaný sýra
yeni bir isimle daha karþýlaþýr dinleyici: Yusuf Hayaloðlu.
Bu beraberlik, Ahmet Kaya müziðinde uzun ve verimli bir çalýþmanýn baþlangýcýný
oluþturmuþtur. 'Yorgun Demokrat' isimli bu
albüm, gerek dönemi gerekse içeriði bakýmýndan yine Türkiye'nin toplumsal gidiþatýna
denk düþmüþ ve 12 Eylül döneminin etkisini
üzerinden atmaya çalýþan milyonlarca demokratýn durumunu dile getirmiþtir.

Albüm çalýþmalarýna paralel olarak halk konserleri de yapan Ahmet Kaya'ya gösterilen
inanýlmaz ilgi, katýlým ve çoþkuya raðmen,
ülkenin birçok yerinde 'sakýncalý' bulunarak konser izni alamamak, dinleyicisiyle buluþamamak
onu üzmektedir. Konser orkestrasýnda
kendisine baðlamasýyla eþlik eden Ahmet Koç'la altýncý albümü olan 'Sevgi
Duvarý" nýn hazýrlýklarýna baþlar. Can Yücel'in
ayný isimli þiirini bestelemiþ olan Ahmet Kaya, bu albümü 'vazgeçilmezlerim' dediði
Yusuf Hayaloðlu ve Osman Ýþmen'siz hazýrlar
ve bu arada 'Resitaller' adýný verdiði albümde canlý konser kayýtlarýný
toplar. 'Ýyimser Bir Gül' adýný taþýyan yedinci albümü,
Türkiye doksanlý yýllara adýmýný atmýþ, Ahmet Kaya gündemi ile ülke
gündemi yine örtüþmüþtür. Yeniden Yusuf Hayaloðlu ve Osman
Ýþmen' le çalýþmaya baþlar. Bu albümü 'Baþkaldýrýyorum'
adlý çalýþma izler.

Olgunluk yaþýna doðru ilerledikçe ülkesinin içinde bulunduðu olumsuzluklara, mevcut
gidiþata ve sistemin hoþnut olmadýðý her
yanýna þarkýlarla müdahale etmeye çalýþan bir 'muhalif' olduðunu dinleyiciye
her fýrsatta açýklar. Baþý, zaman zaman derde
girmekte, birçok yerde konser verememenin yaný sýra albümleri 'sakýncalý' bulunup
kýsmen de olsa toplatýlmaktadýr. Bu sürecin
þarkýlara yansýmasý kaçýnýlmazdýr ve yeni albümün adý
kolay oluþur: 'Baþým Belada'. Ahmet Arif, Atilla Ýlhan ve Yusuf Hayaloðlu'nun
toplumcu-gerçekçi þiirleri ve þarký sözleri Ahmet Kaya müziði ile bezenmiþtir.
Bu arada yine konser ve stüdyo kayýtlarý ile
oluþturulmuþ ve aðýrlýkla Türk Halk Müziði'nden örneklerin yer aldýðý
'Resitaller 2' adlý albümü yayýnlanýr.

Onuncu albümü olan 'Dokunma Yanarsýn' ile birlikte hayatýnda bir takým deðiþiklikler
gündeme gelir. Bu yeni süreçte de milyonluk
satýþlara imza atan Kaya, 1993'te onbirinci albümü 'Tedirgin'i çýkarýr. Ertesi
yýl çýkardýðý 'Þarkýlarým Daðlara'da hemen
hemen tüm þarký sözlerinin altýna da imzasýný atar. Albüm, 'Kum Gibi', 'Aðladýkça',
'Saza Niye Gelmedin' gibi parçalarla satýþ
rekorlarý kýrarak Ahmet Kaya diskografisinde ayrý bir yere sahip olur. Toplumsal-kültürel geliþmelerin
getirdiði etkileri
pozitif üretkenliðe çeviren Ahmet Kaya, 1995 yýlýnda onüçüncü albümü
'Beni Bul' u çýkartýr.

Sesinin yeni rengini ve olgunluðunu bugünün teknik imkanlarýyla yeniden denemek istemesinin sonucunda,
aðýrlýkla eski þarkýlarýn
yeni düzenlemelerinden oluþan 1996 tarihli 'Yýldýzlar ve Yakamoz' ortaya çýkar. Bunu,
1998 yýlýnda Yusuf Hayaloðlu ve Osman
Ýþmen'den oluþan çekirdek kadroyla hazýrladýðý 'Dosta Düþmana
Karþý' izler.

Gak Production isimli bir yapým firmasý da kuran Kaya, Kent Ozanlarý isimli çaðdaþ halk
müziði yapan bir grup ve on yýldýr
asistanlýðýný yapan Çetin Oraner'in albümlerine de yapýmcý olarak imza
atmýþtýr.

Profesyonel süreci boyunca onun müziðine çeþitli isimler bulunmuþsa da Ahmet Kaya, kendisini
hep toplumcu-gerçekçi sanat kategorisinde
görmüþtür. Dünyada 'protest müzik' olarak tanýmlanan bu türün ülkemizdeki
önemli temsilcilerinden olan Ahmet Kaya'nýn en belirgin
ve ayýrdedici tarafý, müziðindeki geleneksel motiflerin yaný sýra ulusal kültür
deðerlerinden yola çýkarak, toplumsal süreçten
hiç kopmamasý olmuþtur. Türkiye'nin siyasal ve toplumsal gidiþatýna paralel bir müzik
seyri izleyen Ahmet Kaya, kendisiyle
ilgili her program ya da röportajda da bu yanýný öne çýkarmýþtýr.




 

 
DEVRİM ATEŞİ  
  TAM BAĞIMSIZ BİR TÜRKİYE İÇİN DEVRİM ŞART  
atam  
   
google  
 






Google



























 
hava durumu  
 
 
Bugün 9 ziyaretçi (12 klik) kişi burdaydı!
ŞİKAYETLERİNİZ İÇİN MSN: ufukkoc__33@hotmail.com Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol